MŰVÉSZETI FOGLALKOZÁS, MŰVÉSZETTERÁPIA
FELNŐTTEKNEK, SENIOROKNAK, IDŐSEKNEK, NYUGDÍJASOKNAK
Egészséges és kevésbé egészséges embereknek, akiknek az életében nehezen elviselhető helyzetek vannak:
válás, rossz házasság, gyermekek leválásának tolerálása, egy szeretett személy elvesztése, egészségi állapot vagy életkörülmény megváltozása, új munkahely, költözködés, traumatikus élmények átélése: pl. betörés, fizikai, pszichés bántás, zaklatás…
Képzőművészet, zene, színház-dráma, mozgásművészet
A művészeti foglalkozások, a művészetterápia segít abban, hogy az életünk harmonikusabbá, örömtelibbé váljon, általa, vele testi-lelki egyensúlyunkat fenn tudjuk tartani, illetve a megbillent egyensúlyt helyre tudjuk állítani.
A fiatal és középkorú felnőttek többsége rohanó életet él, amiben nehezen lehet megteremteni és fenntartani az egyensúlyt. Túl sok a feladat, amit meg kell oldani. Ahhoz, hogy jól érezzük magunkat, elégedettek, kiegyensúlyozottak legyünk, a flow élmény rendszeres átélésére van szükségünk, nem szabad csak a kötelezettségek teljesítésével tölteni a napjainkat. Találnunk kell örömmel végezhető tevékenységet, ami ki tud bennünket vinni a szokásos gondolkodásból.
Mikor lesz ennek vége? Amikor nyugdíjassá válik az ember. Örülünk, hogy nem kötelező mindennap korán kelni, kipihenhetjük magunkat; nem kell egész nap a munkahelyen, utána pedig a családban teljesíteni. Ez azonban nem elég ahhoz, hogy tartósan megmaradjon a jó közérzetünk, kiegyensúlyozott állapotunk. Az új életformában akkor válhatunk elégedetté, ha találunk olyan tevékenységet, amelyet örömmel végzünk, és ami meghozza a flow élményt.
Egy ilyen örömteli, sajátélményre épülő programot ajánlok felnőtt embereknek, akik lehetnek 20-40-60-80 évesek. Művészeti foglalkozásokat, művészetterápiát tartok, ennek során a képzőművészet, a zene, a színház-dráma, a mozgásművészet elemivel találkozunk, melyek lehetőséget nyújtanak az önkifejezésre. A rendszeres alkotótevékenység, a kreativitás megélése életkortól, kulturális környezettől függetlenül mindenki számára többféle előnnyel, értékkel jár. Biztonságos környezetet hozok létre (egyénileg, vagy kis létszámú csoportban alkotunk), s ebben nyugodt állapothoz segítem a résztvevőket. Elkezdődik a munka, melyben egyre felszabadultabbnak érezheti magát az alkotó, és amibe mindenki a saját eddigi tapasztalatait és új ötleteit teheti bele. Az alkotás olyan folyamat, amihez kell önállóság és kitartás és kell egy más típusú gondolkodás, nem olyan, mint amit a hétköznapokban használunk. Egymást is inspiráljuk, pozitív megerősítéseket adunk-kapunk, ezáltal erősödik empátiás készségünk és önértékelésünk. Az alkotás létrejöttével érezhetjük, hogy teremtettünk valamit, ami belőlünk fakadt. Az alkotófolyamatban nem az alkotás, a műtárgy létrejötte a cél, hanem maga a folyamat és annak öröme, az élmény átélése. Ebben a felszabadult, örömteli tevékenységben egyre jobban érezzük magunkat és egyre többször megtapasztalhatjuk a katarzist, a flow élményt.
Alkalmazott művészeti alkotótevékenységek, lehetőségek
(A résztvevőknek semmilyen előképzettséggel nem kell rendelkezniük.)
-
rajzolás (grafit, olajpasztell)
-
festés (vízfesték, tempera)
-
egyéb kreatív alkotómunka hobbiművészeti alapanyagokkal
-
aktív zeneterápia (hangterapeutaként is dolgozom, tibeti eszközökkel játszunk:
hangtálak, gong, sansula)
-
színház-dráma
-
mozgásművészet
A 6 féle alkotótevékenység lehetőséget ad arra, hogy a kreativitásunk, kommunikációs-, kooperációs-, improvizációs képességünk és készségünk, valamint az önismeretünk fejlődjön. Bizalmi légkörben alkotunk, ahol nincsenek elvárások.
A fiatal és középkorú felnőttek tanulási képességét senki nem kérdőjelezi meg. A seniorok és az idősek is képesek új dolgok megtanulására. Vannak iskolapadban ajánlott lehetőségek, de sok esetben észrevétlenül történik a tanulás, ahogy a fiataloknál és felnőtteknél is. Egy kiállítás, egy hangverseny, az ismeretterjesztő előadások, a városnéző programok vagy természetjárás ugyanúgy gazdagítják a mi ismereteinket is, mint a gyermekekét, vagy a felnőttekét. Ezek a programok segítik fenntartani a szellemi és fizikai jó állapotunkat.
A művészeti foglalkozások során mindannyian számtalan új ismeretre teszünk szert és egy-egy foglalkozás után elmesélhetjük szeretteinknek, milyen jól éreztük magunkat; létrehoztunk egy alkotást és ezért büszkék vagyunk magunkra. Nem a problémáink gyarapodtak, hanem a tapasztalataink, élményeink és az örömforrásaink. Az örömteli élmények nagyon fontosak a lelki egészség fenntartásához.
MŰVÉSZETTEL NEVELÉS, MŰVÉSZETTERÁPIÁS FOGLALKOZÁS
GYERMEKEKNEK
A legtöbb szülő boldog gyermekkort szeretne biztosítani gyermekének, gyermekeinek. A legtöbb szülő nincs felkészülve a gyermek megszületésével kezdődő új életre. Azt a boldogságot nem tudjuk elképzelni, ami a gyermek megszületésekor kezdetét veszi, de arra a sok nehézségre sem vagyunk felkészülve, ami ugyanekkor indul. A jó szándék és jóra törekvés ellenére hozunk rossz döntéseket, illetve, ami egyik gyereknél jól bevált, az a másiknál nem az. Gyermekünk növekedése során törekszünk arra, hogy egyensúlyban tudjon maradni, a megterhelő iskolai feladatok mellé keressük a neki megfelelő sportot, szabadidőben végezhető tevékenységeket, amiben jól érezheti magát.
A művészeti foglalkozások, a művészetterápia segít abban, hogy a gyermek élete harmonikusabbá, örömtelibbé váljon, testi-lelki egyensúlya megvalósuljon – jól érezze magát a világban. Az egyensúly állapotához szükség van arra, hogy az alkotóerő, a teremtőerő helyet kapjon az életében. A művészetterápia egy biztonságos helyzetben, környezetben valósul meg – kis létszámú csoportban alkotnak a gyermekek, vagy egyénileg foglalkozom a gyermekkel. Az életben megjelenő problémák okozta félelmek, szorongás feloldására remek lehetőség a művészeti tevékenység. Az alkotófolyamatban nem az alkotás, a műtárgy létrejötte a cél, hanem maga a folyamat és annak öröme, az élmény átélése.
Alkalmazott művészeti alkotótevékenységek, lehetőségek
(A résztvevőknek semmilyen előképzettséggel nem kell rendelkezniük.)
-
rajzolás (grafit, olajpasztell)
-
festés (vízfesték, tempera)
-
egyéb kreatív alkotómunka hobbiművészeti alapanyagokkal
-
aktív zeneterápia (hangterapeutaként is dolgozom, tibeti eszközökkel játszunk:
hangtálak, gong, sansula)
-
színház-dráma
-
mozgásművészet
A 6 féle alkotótevékenység lehetőséget ad arra, hogy a gyermekek kreativitása, kommunikációs-, kooperációs-, improvizációs képessége és készsége fejlődjön. Az alkotófolyamatban teljes személyiségükkel benne vannak a résztvevők, figyelműket a tevékenységre fókuszálják, értelmi képességükkel és korábbi tapasztalataik felhasználásával létrehoznak valami újat, amivel tudatosságuk, nonverbális kommunikációjuk és kézügyességük is fejlődik. A félelmeket, szorongásokat el tudják engedni – belefeledkezve a tevékenységbe. A gyermeknek képviselnie kell önmagát és a munkafolyamatot végig kell vinnie. Ezek a tevékenységek az önbizalom erősödéséhez, önértékelés, empátia, kitartás és küzdőképesség növeléséhez járulnak hozzá, melyek az élet más területein is nagyon hasznosak lesznek. Azonos jogokat kapnak a csoport tagjai, közös döntéseket hoznak, melyek gyakorlása a valós életben nagy előnyökkel jár.
Bizalmi légkörben alkotunk, ahol a játékosság fontos eleme a feladatok megoldásának.
A művészeti foglalkozások, a művészetterápia folyamata észrevehető változást kell, hogy hozzon a gyermekekben. Számomra fontos, hogy a foglalkozások által a fejlődés megtapasztalható legyen, ehhez az ösztönzés, a bátorítás, a tanítás optimális eszközeit használom fel.
A terápiás (fejlesztő célú) foglalkozásokban a megbeszélés tárgya mindig a tevékenység, az alkotófolyamat. Gyermekkel történő tevékenységben a hozzátartozó felnőttel is igényt tartok a megbeszélésekre.
A művészettel nevelés folyamatáról:
-
Az alkotótevékenység kiválasztása előre átgondolt terv alapján történik, de befolyásolja az adott személy aktuális állapota, csoportos foglalkozáson a csoport tagjainak aktuális állapota.
-
A foglalkozásokat egy egymásra épülő fejlesztési folyamatként építem föl. Onnan tervezhetem be az alkotótevékenység folytatását, ahova eljutottunk az előző foglalkozáson. 10 alkalom után várható érzékelhető fejlődés.
-
A foglalkozás-sorozat megkezdése előtt egy személyes találkozás alkalmával meg szeretném ismerni valamennyire a gyermeket, ezért egy hozzátartozóval találkoznom kell.
Egyéni terápiát 4 éves kortól vállalok.
A csoportos foglalkozások általában életkor szerint kerülnek meghirdetésre.